Home Blog Het belang van kleurgebruik voor je brand

Het belang van kleurgebruik voor je brand

Het belang van kleurgebruik voor je brand

Branding

Bij Bullet Point vertrekken we altijd vanuit strategie, ook bij het ontwerpen van je merkidentiteit. Een logo en huisstijl moet namelijk niet alleen een mooi plaatje zijn, maar vooral uitstralen waar je bedrijf voor staat en passen bij je bedrijfscultuur. 

Kleurgebruik wordt daarin vaak onderschat of niet goed genoeg doordacht. Nochtans zijn slimme, strategische kleurkeuzes onmisbaar om een geslaagde visuele identiteit neer te zetten.

Kleurenpsychologie: kleuren en betekenis

Denk jij bij het zien van geel automatisch aan de zon en de zomer? Koppel je rood aan passie, liefde of misschien wel vuur? Associeer je groen meteen met ecologie en de natuur? Of je het nu wilt of niet, kleuren roepen bepaalde emoties op. 

Waaraan een specifieke kleur je doet denken, is afhankelijk van je persoonlijke ervaringen, de context waarin je een kleur ziet en je culturele achtergrond. Hoewel het deels persoonsgebonden is, kunnen we volgens de kleurenpsychologie toch ook enkele globale betekenissen koppelen aan elke kleur.

Om ervoor te zorgen dat je bedrijf de juiste eerste indruk maakt, hou je maar beter rekening met kleurassociaties. Let op: elke kleur kan ook negatieve associaties opwekken: blauw wordt in de context van voeding bijvoorbeeld als onnatuurlijk beschouwd. 

Bezint dus eer ge begint wanneer je de kleuren kiest, want de ene kleur is de andere niet. Tenslotte is het de bedoeling dat je doelgroep een positieve connectie voelt met je merk of je product.

Kleur heeft impact, véél impact

De impact van kleur gaat verder dan het onbewust oproepen van emoties of bepaalde associaties, het speelt zelfs een aanzienlijke rol bij de aankoopbeslissing van mensen.

Mensen beoordelen een product in ongeveer 90 seconden. 62 à 90% van die beoordeling is gebaseerd op kleur.

Bron: Kleur Verkoopt - Hilde Francq

Als je dus weet dat kleurgebruik een invloed heeft op het koopgedrag van de consument, spreekt het voor zich dat kleuren kiezen voor je merk géén nattevingerwerk mag zijn. Het is echt een bepalende factor in het beoordelingsproces van een merk of product, net zoals de typografie of vormgeving op zich. Belangrijk om mee te nemen bij het ontwerpen van bijvoorbeeld productverpakkingen.

Kleur als part of the brand

Er zijn zelfs merken die als het ware hun eigen ‘huiskleuren’ hebben, omdat de kleur volledig verweven zit met hun identiteit. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de rode zolen van Christian Louboutin, die zijn uitgegroeid tot een wereldwijd gekend handelsmerk.    

Onze visie op kleurgebruik gaat dus verder dan gewoon esthetiek, het is ook een strategische keuze. Bedenk dus eerst goed hoe je je concreet wilt positioneren in de markt en wie je doelgroep precies is. Op die manier schep je een kader waarbinnen er grondig nagedacht kan worden over kleur, net zoals bij het bedenken van een naam, baseline of logo.    

Wanneer je bij ons komt aankloppen voor een logo en huisstijl of een rebranding/restyling van je huidige merkidentiteit, doen we altijd een uitgebreide kleurenstudie. Dat vertaalt zich in verschillende kleurvoorstellen van je logo en huisstijlelementen waarin je de impact en nuances kan voelen. Ook door middel van accentkleuren en contrasten toe te passen in het ontwerp, kunnen we zorgen voor extra opvalwaarde.

Graag professioneel advies?

Onze deur staat altijd open. Vertel ons over jouw business en samen maken we de juiste kleurkeuzes voor jouw bedrijfslogo en huisstijldragers. Zo wordt je brand geen grijze muis (pun intended) én tillen we je volledige communicatie naar een hoger niveau. Onze realisaties geven je alvast een idee wat je mag verwachten. 

Deel dit bericht

Onder de indruk?

Laten we samenwerken

051 81 98 66 info@bulletpoint.be