Vorig jaar blies Instagram (al!) 10 kaarsjes uit, maar het platform blijft opvallend winnen aan populariteit.
Ruim 4,5 miljoen Belgen gebruiken Instagram, safe to say dus dat de app een vaste waarde geworden is op de meeste smartphones. Het releasen van features zoals Shopping, Reels, nieuwe Stories-stickers … maakt niet alleen dat het leuk blijft voor de gebruikers, maar ook interessant voor adverteerders en marketeers. Wij delen hier 6 tips om succes te boeken op Instagram.
Nu we het toch over Stories hebben, willen we ook benadrukken om Stories Highlights te integreren op je feed. Niet klakkeloos, maar strategisch doordacht natuurlijk. Highlights laat toe om alle voordelen van Stories in te zetten, maar langer dan 24 uur. Zet je diensten in de kijker, beantwoord FAQ’s van je klanten of geef hen een blik achter de schermen. Je kunt Highlights op elk moment aanvullen, wijzigen of wissen. Maak er vooral een mooi samenhangend geheel van. Vergeet bovendien zeker niet na te denken over de omslag die je gebruikt. Integreer je huisstijl, werk met iconen, speel met kleuren … kortom: wees creatief. Het oog wilt immers ook wat op Instagram.
TikTok werd – vooral tijdens de lockdown – een grote hit. Sterker nog: het ontplofte. En niet zo heel veel later was er plots: Instagram Reels. Toeval? Natuurlijk niet. Dat het bedrijf gewoon copy paste weten we ondertussen al en uiteraard gingen ze het boomen van TikTok niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Ook YouTube lanceerde trouwens een quasi identieke feature: YouTube Shorts. Als alle grote spelers op deze trein springen, mag ook jij niet achter blijven. Via Reels kan je makkelijk korte videocontent maken met eindeloos veel (creatieve) mogelijkheden. En zoals je weet: video is hot!
De naam spreekt voor zich, maar via Instagram Shopping kan je potentiële kopers bereiken, ze kennis laten maken met je producten én eenvoudig online verkopen. Shopping werd voorzichtig geïntroduceerd in 2017, maar werd sindsdien steeds verder uitgebreid en op punt gezet. Vorig jaar lanceerde het platform Instagram Shops om bedrijven te helpen tijdens de coronacrisis en het heeft z’n doel niet gemist. Ze hebben alles in het werk gesteld om gebruikers de beste shoppingbeleving te bieden en bedrijven hun merk en producten in de kijker te laten zetten. Je kan producten taggen in posts en (sinds kort) stories, er is een rechtstreekse link naar je shop vanuit je feed, een apart tabblad Shopping en meer. Ga hier zeker mee aan de slag om je sales te boosten.