Home Blog Bye bye Universal Analytics, hello Google Analytics 4

Bye bye Universal Analytics, hello Google Analytics 4

Bye bye Universal Analytics, hello Google Analytics 4

Website

Nieuws

Je hebt het waarschijnlijk wel al ergens horen waaien: Universal Analytics (GA3) is binnenkort niet meer. De versie van Google Analytics die ook jij hoogstwaarschijnlijk nu gebruikt om alle bezoekersdata van je website bij te houden. Vanaf 1 juli 2023 verwerken GA3-property’s geen data meer en zal je dus moeten overschakelen naar de nieuwe versie: Google Analytics 4 (GA4). Vraag je je af welke nieuwigheden dit met zich meebrengt en hoe het zit met implementatie? Lees snel verder voor alle antwoorden!

Google Analytics 4: wat verandert er?

Het grootste onderscheid tussen GA3 en GA4 zit in de manier waarop websitegegevens worden gemeten. Waar het GA3-model vertrekt vanuit sessies (gekoppeld aan gebruikers en hun data), schakelt GA4 over naar een event-driven datamodel. De focus ligt met andere woorden op het meten van een serie relevante events of gebeurtenissen. Met behulp van parameters, stuurt elk event op zijn beurt extra informatie door naar Google Analytics.

De switch van datamodel heeft als gevolg dat er heel wat nieuwe gebeurtenissen (standaard) worden bijgehouden in de nieuwe versie, zoals: scrolldiepte, downloads, video-engagement, zoekopdrachten enzovoort. Het is de meest ingrijpende update sinds de introductie van Analytics in 2005, maar evolueert zo mee met het veranderende landschap.

TIP: Laat je webbouwer zo snel mogelijk een GA4-property opzetten 

Aangezien GA4 op een totaal andere manier jouw data gaat verwerken, raden we stellig aan om zo snel mogelijk een GA4-property op te zetten. Je kunt immers je reeds verzamelde data niet meenemen! 

Zorg daarom dat je al data meet vóór de omschakeling in 2023. Laat tot die tijd je GA3-property en GA4-property gewoon naast elkaar lopen. 

Geen idee waar te beginnen? Contacteer ons, we helpen je graag verder!

Wat zijn de voordelen?

1. Betere rapportage

Alle geavanceerde rapporten die voorheen enkel beschikbaar waren voor de GA360-klanten zijn nu ook (gratis!) beschikbaar voor alle GA4-klanten. Daardoor kan je alle data nog dieper gaan onderzoeken door bijvoorbeeld gepersonaliseerde conversiefunnels aan te maken. Bovendien is er ook een kosteloze integratie voorzien met Google BigQuery voor nog extra inzichten en toegang tot alle raw data.

2. Machine learning

Google Analytics gaat full force inzetten op machine learning, waardoor je voortaan trends en andere voorspellende analyses zal ontvangen in Analytics. Zo kan je alle data beter begrijpen en interpreteren, interessante inzichten verwerven en daarop ook anticiperen.

3. Privacy first

Om een antwoord te bieden op alle privacy-uitdagingen, lanceert Google met GA4 ook nog meer opties om te kunnen voldoen aan de GDPR-regels. Een voorbeeld: via de dataverwijderingstool kan je eenvoudig data van bezoekers verwijderen – indien nodig. IP-adressen worden ook standaard geanonimiseerd.  

4. Completer zicht over customer journey

Dé droom van elke online marketeer. Alle data van zowel web- als appverkeer worden in GA4 samen verwerkt én ook alle gegevens over verschillende toestellen. De nieuwe versie werkt dus cross platform én cross device, waardoor je een veel beter zicht hebt op de complete customer journey van je klanten. Een voorbeeld: iemand heeft je bedrijf leren kennen via de website, maar heeft iets aangekocht via je app na het zien van een advertentie. Het volledige traject van een klant wordt in kaart gebracht.   

5. Klaar voor de toekomst

Het wordt steeds moeilijker om gebruikers op het internet te volgen en in kaart te brengen. No worries, want GA4 gaat ook zoveel mogelijk data verzamelen zónder cookies of ID’s. Ready for the cookie-less world dus!

Hulp nodig met het opzetten van 
Google Analytics 4?

Zorg dat je voorbereid bent en maak daarom zo snel mogelijk werk van je GA4-property. Zo verzamel je waardevolle data en heb je een stapje voor op andere bedrijven. Wil je hierbij graag een helpende hand? Neem contact met ons op, we gaan met plezier voor je aan de slag!

Deel dit bericht

Onder de indruk?

Laten we samenwerken

051 81 98 66 info@bulletpoint.be