Home Blog 6 tips voor een goede socialemediastrategie

6 tips voor een goede socialemediastrategie

6 tips voor een goede socialemediastrategie

Tips & tricks

Sociale media

Strategie

Hoe zet je sociale media in op de juiste manier? Met andere woorden: hoe zet je een goede socialemediastrategie op poten voor je bedrijf? We geven je 6 tips die aan de basis liggen van een weldoordachte aanpak.

1. Doelen opstellen

Een veel voorkomend misverstand is het idee dat sociale media op zichzelf staan. Het tegendeel is echter waar: sociale media zijn een onderdeel van je volledige marketingstrategie om bedrijfsdoelstellingen te behalen.

Daarom is de eerste vraag die je jezelf moet stellen bij het bepalen van een goede strategie: wat wil ik bereiken? Het antwoord is verschillend voor elk bedrijf. Wil je graag meer merkbekendheid? Moet er meer traffic naar je website gegenereerd worden? Wil je de online verkoop van je producten stimuleren? Of misschien wil je gewoon een betere relatie ontwikkelen met je klanten?

Wat je beoogde doel ook is, verlies het niet uit het oog.

2. Stand van zaken

Bekijk jouw activiteit op sociale media tot nu toe. Formuleer daarbij een concreet antwoord op de volgende 3 vragen:

  • Waar staan we nu? 
  • Wie zijn onze huidige volgers? 
  • Wat doet de concurrentie?

Dankzij alle inzichten die je verkrijgt uit deze audit, kan je je huidige strategie bijsturen, aanpassen of volledig omgooien.

3. Sociale media kanaal kiezen

Sociale media is niet zomaar een job on the side. Het is een voltijdse, tijdrovende activiteit die je volle aandacht verdient. Maak daarom niet zomaar accounts aan op elk kanaal dat je kunt bedenken. Het is beter om enkel aanwezig te zijn op het kanaal of de kanalen die écht relevant zijn voor je bedrijf. Dat bespaart je een hoop tijdverlies.

4. Voorbereiden

Om succesvol te communiceren op sociale media is een goede voorbereiding geen overbodige luxe. Probeer zoveel mogelijk op voorhand in te plannen. Zo hoef je niet telkens te stressen omdat je last minute nog copy moet verzinnen of iets moet publiceren. Om ervoor te zorgen dat je socialemediacommunicatie rustig en vlotjes verloopt, is het aan te raden om een contentkalender op te maken. Daarin zet je alle basisinformatie van je content:

  • Datum publicatie
  • Kanaal
  • Copy
  • Link (indien van toepassing)
  • Beeldmateriaal

5. Pas je content aan per kanaal

Niet enkel aanwezig zijn op de voor jou relevante kanalen is belangrijk. Denk ook goed na over wat je precies gaat delen. Houd daarbij enerzijds rekening met het kanaal zelf. LinkedIn is bijvoorbeeld geschikter voor zakelijke communicatie dan Instagram. 

Anderzijds hoor je opnieuw rekening te houden met je doel en doelgroep.

6. Meten is weten

Eens je strategie bepaald is en je je eerste socialemediacampagne de wijde wereld instuurt, wil je natuurlijk ook weten of je goed bezig bent. Fantastisch nieuws! Elk kanaal verzamelt eigen analytics die je kunt raadplegen en exporteren. Trek zeker voldoende tijd uit om je te verdiepen in die data, want op basis daarvan kan je lopende campagnes bijsturen en optimaliseren. Nog een groot voordeel van sociale media: je kan in realtime ingrijpen.

Zin gekregen om er met volle goesting in te vliegen, maar weet je nog steeds niet goed waar te beginnen? Bullet Point helpt je maar al te graag bij het uitdenken en uitwerken van een socialemediastrategie voor jouw bedrijf. We adviseren je van begin tot eind, maken een contentplanning op en analyseren met plezier je resultaten om je toekomstige campagnes te optimaliseren.

Daarbij graag raak geschreven copy en sprekend beeldmateriaal? We got your back 😉 Laat er geen gras over groeien. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en let’s go social!

Deel dit bericht

Onder de indruk?

Laten we samenwerken

051 81 98 66 info@bulletpoint.be