6 tips voor een goede socialemediastrategie

Alles en iedereen is tegenwoordig wel present op één of meerdere socialemediakanalen. Dat ze een krachtig middel zijn om je te helpen bij het behalen van je bedrijfsdoelen, is al lang geen nieuws meer. Wat wel interessant is: hoe zet je sociale media in op de juiste manier? Hoe haal je het meeste uit je activiteiten op die kanalen? Met andere woorden: hoe zet je een goede socialemediastrategie op poten voor je bedrijf? We geven je 6 tips die aan de basis liggen van een weldoordachte aanpak.

1. Houd je doel voor ogen

Het lijkt misschien heel voor de hand liggend, maar toch wordt deze eerste – en uiterst belangrijke – stap vaak over het hoofd gezien. Een veel voorkomend misverstand is namelijk het idee dat sociale media op zichzelf staan. Het tegendeel is echter waar: ze zijn een onderdeel van je volledige marketingstrategie om bedrijfsdoelstellingen te behalen. Daarom is de eerste vraag die je jezelf moet stellen bij het bepalen van een goede strategie: wat wil ik bereiken? Het antwoord is verschillend voor elk bedrijf. Wil je graag meer merkbekendheid? Moet er meer traffic naar je website gegenereerd worden? Wil je de online verkoop van je producten stimuleren? Of misschien wil je gewoon een betere relatie ontwikkelen met je klanten. De keuze voor een bepaalde aanpak vertrekt altijd vanuit je doestelling. Wat je beoogde doel dus ook is, verlies het nooit uit het oog.

2. Tijd voor een stand van zaken

Vooraleer je begint na te denken over de volgende stappen, neem je beter eerst even een stap terug. Bekijk eens alle activiteit op sociale media tot nu toe. Formuleer daarbij een concreet antwoord op de volgende 3 vragen:

Waar staan we nu?

Neem de huidige aanpak eens grondig onder de loep voor je beslissingen maakt. Wat doe je nu op sociale media met je bedrijf? Op welke kanalen ben je actief? Hoeveel volgers heb je al verzameld? Is de huidige strategie wel succesvol? We garanderen dat je interessante inzichten zal verzamelen die bepalend zullen zijn voor de nieuwe aanpak.

Wie zijn onze huidige volgers?

Op sociale media draait het allemaal om de dialoog aan te gaan met je volgers. Het is geen eenrichtingsverkeer, maar tweerichtingsverkeer. Trek de aandacht van je doelgroep en ga het gesprek aan. Om dat op een goede manier te doen, moet je natuurlijk weten wie je doelgroep precies is. Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? Tot welke leeftijdscategorie behoren ze? Wat zijn hun interesses …? Hoe meer je over ze weet, hoe beter je je boodschap kunt afstemmen.

Wat doet de concurrentie?

Het voelt misschien een beetje als spieken, maar het kan zeker geen kwaad om eens te gaan piepen bij de concurrentie. Integendeel, want ook zo verzamel je opnieuw interessante inzichten voor jouw eigen strategie. Wat doen ze, wat doen ze niet? Is hun aanpak doeltreffend? Wat werkt wel en wat werkt niet? De definitie van een concurrent op sociale media mag je ook iets breder bekijken dan enkel bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden. Op social zien we elke speler die via dezelfde soort content de aandacht van dezelfde doelgroep willen trekken als concurrent. Inspecteer dus ook minder voor de hand liggende concurrenten tijdens je onderzoek.

Dankzij alle inzichten die je verkrijgt uit de audit, kan je je huidige strategie bijsturen, aanpassen of volledig omgooien. In het geval dat je een gloednieuwe strategie opstart, heb je alle nodige informatie verzameld om de juiste keuzes te maken.

3. Choose wisely

Sociale media is niet zomaar een job on the side. Het is een voltijdse, tijdrovende activiteit die je volle aandacht verdient. Maak daarom niet zomaar accounts aan op elk kanaal dat je kunt bedenken. Het is beter om enkel aanwezig te zijn op het kanaal of de kanalen die écht relevant zijn voor je bedrijf. Dat bespaart je een hoop tijdverlies. Zo voorkom je trouwens ook het ‘sleeping channels’ fenomeen, ook wel ‘slapende kanalen’ genoemd. Simpel samengevat: accounts of pagina’s waarop geen enkel teken van leven te bespeuren valt. En aangezien dat dialoog centraal staat op sociale media, zal dat je fanbase niet ten goede komen. Kies de juiste kanalen opnieuw in functie van je hoofddoelstelling.

4. Voorbereiding is alles

Om succesvol te communiceren op sociale media is een goede voorbereiding geen overbodige luxe. Probeer zoveel mogelijk op voorhand in te plannen. Zo hoef je niet telkens te stressen omdat je last minute nog copy moet verzinnen of iets moet publiceren. Om ervoor te zorgen dat je socialemediacommunicatie rustig en vlotjes verloopt, is het aan te raden om een contentkalender op te maken. Daarin zet je alle basisinformatie van je content:

  • Datum publicatie
  • Kanaal
  • Copy
  • Link (indien van toepassing)
  • Beeldmateriaal

Zo bereid je alle komende posts voor en heb je de tijd om te kijken wat je in de toekomst kan doen. Is er binnenkort bijvoorbeeld een leuke top topical waarop je kan inspelen of komt er een feestdag aan om iets rond te posten? Dankzij deze tool behoud je een mooi overzicht van al je activiteiten op alle kanalen. Vervolgens kun je alles op voorhand inplannen via het socialemediakanaal zelf.

5. Pas je content aan per kanaal

Niet enkel aanwezig zijn op de voor jou relevante kanalen is belangrijk. Denk ook goed na over wat je precies gaat delen. Houd daarbij enerzijds rekening met het kanaal zelf, LinkedIn is bijvoorbeeld veel beter geschikt voor zakelijke communicatie dan Instagram. Anderzijds hoor je opnieuw rekening te houden met je doel en doelgroep. Wat trekt hun aandacht en waarmee lok je interactie uit? Daarvoor is de content grid jouw redder in nood. Teken een schema waarin je enerzijds de insteken/doel van je content opneemt en anderzijds de soort content die je wilt verspreiden. Lekker overzichtelijk en het ideale hulpmiddel om telkens consistent te communiceren op elk kanaal. Win-winsituatie!

6. Meten is weten

Eens je strategie bepaald is en je je eerste socialemediacampagne de wijde wereld instuurt, wil je natuurlijk ook weten of je goed bezig bent. Fantastisch nieuws! Elk kanaal verzamelt eigen analytics die je kunt raadplegen en exporteren. Trek zeker voldoende tijd uit om je te verdiepen in die data, want op basis daarvan kan je lopende campagnes bijsturen en optimaliseren. Nog een groot voordeel van sociale media: je kan in realtime ingrijpen.

Zin gekregen om er met volle goesting in te vliegen, maar weet je nog steeds niet goed waar te beginnen? Bullet Point helpt je maar al te graag bij het uitdenken en uitwerken van een socialmediastrategie voor jouw bedrijf. We adviseren je van begin tot eind, maken een contentplanning op en analyseren met plezier je resultaten om je toekomstige campagnes te optimaliseren. Daarbij graag raak geschreven copy en sprekend beeldmateriaal? We got your back 😉

Laat er geen gras over groeien. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en let’s go social!

Contacteer ons