Home Blog Dit zijn de webdesign trends van 2022

Dit zijn de webdesign trends van 2022

Dit zijn de webdesign trends van 2022

Website

Ben je van plan een nieuwe website te laten bouwen of je huidige website een make-over te geven? Klik dan niet weg, maar ontdek in deze blog onze selectie trends die in 2022 je scherm gaan domineren. Sommigen maken een comeback, anderen zijn nieuw.

1. Parallax

Voor de meesten geen onbekende, maar ook dit jaar nog steeds razend populair: parallax scrolling. Of in het kort: foto-, illustratie- en/of tekstlagen die tijdens het scrollen over elkaar schuiven. Het is de perfecte manier om aan interactieve storytelling te doen op je website en zo mensen langer op je pagina te houden, wat gunstig is voor SEO. Let wel: overdaad schaadt. Om chaos en wanorde te vermijden, implementeren we dit op de juiste plekken en in de juiste mate. Zo maken we de website een pak dynamischer en creëren we diepte in het design.

2. Contrasterende kleuren

We zagen opvallende kleurkeuzes al opduiken bij verschillende grote merken, maar we vermoeden dat deze trend dit jaar helemaal gaat boomen. Kleur gaat overal van je scherm spatten en wij zijn helemaal voor! Natuurlijk is het de kunst om kleuren goed te gebruiken, zeker wanneer je gaat werken met opvallende, heldere, contrasterende kleuren. Kleurgebruik is een essentieel onderdeel van design, daarom nemen we altijd onze tijd voor een uitgebreide kleurstudie bij het ontwerpen van jouw website.

3. Korrelige gradients

Deze is misschien wel onze persoonlijke favoriet. Gradients (of: de overgangen tussen kleuren) zijn al even in trek, maar dit jaar is er een nieuwe variant in opmars: de korrelige gradient. Door een bepaalde korrel toe te voegen, krijgt de gradient een totaal ander effect: er is meer textuur en het oogt natuurlijker. Afhankelijk van het design, kan het zelfs fotografie of printmedia nabootsen. De mogelijkheden zijn eindeloos, ook wat het gebruik betreft. Van volledige achtergronden, over bepaalde webpagina’s tot gewoon kleine elementjes.

4. Oversized fonts

En dan bedoelen we ook écht groot. In 2022 kan je je volledig laten gaan als het gaat over font size. The bigger, the bolder, the better. De copy wordt hier eerder een grafisch element en daardoor ook echt onderdeel van het design. Gebruik dit in de hero sectie van je website in plaats van de gebruikelijke hero image voor maximale impact. Het doet je website er niet alleen uitspringen, het zorgt bovendien voor 0 afleiding omdat het meteen alle aandacht trekt. Bezoekers weten meteen wie je bent en wat je doet. Deze trend kan in zowel minimalistische als maximalistische designs worden ingezet.

5. Interactieve content

Mensen houden van interactie, het ligt gewoon in onze aard. Niet verwonderlijk dus dat we dit jaar nog meer interactieve content gaan zien op websites. Ga de interactie met bezoekers aan door middel van content zoals een quiz, polls, online calculators, chatbots … op je website. They love it, op voorwaarde dat het relevant is of een meerwaarde biedt. Leuk voor hen, maar ook goed voor jou! Enkele voordelen op een rij:

  • Het is gunstig voor SEO omdat je bezoekers zo langer op je website houdt
  • Met de vergaarde data leer je je bezoekers beter kennen
  • Je kan je e-mailinglijsten doen groeien en conversieratio doen stijgen

Alle inhoud op je website die om een interactie van je bezoeker vraagt, bundelen we onder de noemer interactieve content. Genoeg mogelijkheden dus.

Je website onder handen laten nemen?

Deel dit bericht

Onder de indruk?

Laten we samenwerken

051 81 98 66 info@bulletpoint.be