Rebranding voor Ploegsteert na overname


Klant: Ploegsteert
Huisstijl
Logo
Over de klant
De Ploegsteert Groep is een toonaangevend producent van bouwmaterialen en omvat 3 bedrijven: de steenbakkerijen van Ploegsteert, de prefab oplossingen van Prefaxis en de betonnen vloeren van Douterloigne. Elk van hen functioneert als een zelfstandige entiteit met eigen aanspreekpunten en specifieke productkennis.
Over de opdracht
Na de overname van Douterloigne werd Bullet Point ingeschakeld om een nieuw logo te ontwikkelen voor deze onderneming. Meteen het perfecte moment om ook de huisstijl van de andere bedrijven onder de loep te nemen en alles visueel naar elkaar toe te trekken, vonden wij.
Logo en baseline
Revolutie of evolutie? In deze case gaven we de voorkeur aan het laatste. Zo recupereerden we het bestaande woordmerk en de baseline ('the new building tradition') van de Ploegsteert-steenbakkerij voor de overkoepelende Ploegsteert Groep.
Ook het beeldmerk van de Ploegsteert-steenbakkerij, waar je met wat verbeelding een baksteen in herkent, behielden we. Voor de logo's van Prefaxis en Douterloigne pasten we vervolgens eenzelfde soort beeldmerk toe. Door deze techniek krijgen alle logo's eenzelfde karakter, wat de onderlinge eenheid in de verf zet.
Voor de 3 entiteiten werd telkens een nieuwe, functionele baseline gecreƫerd. Die benadrukt het individuele karakter van elk bedrijf en straalt tegelijk eenheid over de entiteiten heen uit.
Kleurstudie
Omdat de oude kleuren van Prefaxis en Douterloigne (blauw en zwart) te gelijklopend waren, besloten we om aan Douterloigne een nieuw kleur toe te kennen: groen. Het rood van de Ploegsteert-steenbakkerij en het blauw van Prefaxis werden gewoon behouden. Want wat goed is, hoeft niet te veranderen.
In combinatie met het zwart van de Ploegsteert Groep blijft het duidelijk dat de entiteiten met mekaar samenhangen. Eenheid door diversiteit.
Beeldtaal
Vaak is het geen evidente klus om een eerder technisch verhaal (bv. de bouwsector) op een aantrekkelijke manier te visualiseren. Wij gingen op zoek naar een esthetische manier om het verhaal van Ploegsteert & co te brengen.
We ontwikkelden per entiteit een beeld waarin het respectievelijke hoofdkleur als vlakke achtergrond fungeerde. De modellen verschillen per entiteit en hebben op een dynamische manier interactie met het betreffende product. Ze lijken als het ware uit het beeld te komen, waardoor diepgang ontstaat.
Per entiteit werkte Bullet Point een hoofdbeeld uit, waar afgeleiden van gemaakt werden voor print, website, sociale media, ā¦