Home Blog Feit of fabel? Dit moet je weten over SEO

Feit of fabel? Dit moet je weten over SEO

Feit of fabel? Dit moet je weten over SEO

Website

Rond SEO of zoekmachineoptimalisatie wordt heel wat gepalaverd. Niet onterecht, want zonder goeie SEO gaat je website gewoon verloren in de miljoenen sites die vandaag de dag te vinden zijn. Helaas zijn niet àlle SEO practices die je online vindt het uitvoeren waard. Integendeel, sommige zijn pure fabels! In deze blog leren we je om het kaf van het koren te scheiden.

Fabel 1: hoe meer backlinks, hoe beter ❌ 

We beginnen bij het begin: backlinks zijn links naar jouw website, afkomstig van andere websites. Simpel. Google interpreteert die zogenaamde backlinks als aanbevelingen die aangeven hoe waardevol of populair jouw content is. Zo verhogen ze je autoriteit en ook je positie op de zoekresultatenpagina. Maar vergis je niet: het draait bij backlinks niet om de kwantiteit – zoals vaak wordt beweerd – maar om de kwaliteit

Ter illustratie: als restaurant is 1 backlink van de Gault&Millau veel belangrijker dan 5 backlinks van anonieme foodbloggers. Totaal irrelevante links zullen helemaal niets teweegbrengen. De autoriteit van de linkende website is dus dé doorslaggevende factor in dit verhaal.   

Fabel 2: keyword stuffing is the way to go ❌ 

Keyword stuffing (of: het volproppen van teksten met zoektermen waarop je wilt gevonden worden) is een techniek waarmee je zoekmachines vroeger kon misleiden, maar die vandaag compleet achterhaald is. Google keurt dit zelfs ten strengste af. Maar goed ook, want keyword stuffing leidt tot bizarre teksten die voor de bezoeker niet prettig zijn om te lezen. 

Natuurlijk is het belangrijk om relevante zoekwoorden in je teksten te verwerken, maar onthoud dat je in de eerste plaats voor mensen schrijft en niet voor een machine. Tot slot is ook hier kwaliteit een belangrijke nuance. Vul pagina’s niet zomaar met eender wat, maar vermijd/verwijder irrelevante content en hou alles goed up-to-date. Sterke SEO-copy, dat alleen verbetert je organische zichtbaarheid.   

Fabel 3: afbeeldingen en video's doen er niet toe ❌ 

Fout, fout en nog eens fout. Zoekmachines focussen zich niet meer alleen op teksten van websites, ze crawlen ook alle andere content-elementen zoals afbeeldingen en video’s, ook bekend onder de noemer Rich Content. Google heeft een boontje voor afbeeldingen en video’s die relevant zijn voor je tekst omdat die je content verrijken. 

Voeg daarom altijd alt tags en alt texts toe aan elke foto en video, zodat ook deze inhoud verstaanbaar is voor zoekmachines. Onderschat trouwens niet hoe vaak er gezocht wordt via Image Search. Via die weg kun je dus ook heel wat organisch verkeer naar je website halen. 

Feit 1: een website bouwen, begint bij SEO ✅  

SEO houdt veel meer in dan enkel en alleen de content van je website, het vormt de basis van een goede website. Doe daarom éérst een uitgebreide zoekwoordanalyse en denk goed na over je domeinnaam, URL-structuur en content voor je start aan het bouwen van je website. 

Het zijn cruciale bouwstenen die bepalend zullen zijn voor je organische vindbaarheid en die je liever niet achteraf nog noodgedwongen wil aanpassen.

Feit 2: sociale media dragen bij aan SEO ✅  

Ze lijken misschien ver van elkaar verwijderd, maar zijn het eigenlijk niet. Integendeel, door je sociale mediakanalen slim in te zetten, kan je je SEO een boost geven. Een backlink vanuit bijvoorbeeld Facebook naar jouw website wordt door Google gezien als een kwalitatieve backlink! Exact wat we willen en nodig hebben dus. 

Daarnaast geeft social je ook de mogelijkheid om je eigen content te promoten, door bijvoorbeeld een interessante blog te delen. Zo kan je dus meer verkeer (referral) naar je website verkrijgen én de gemiddelde sessieduur van pagina’s verhogen. Allebei gegeerde factoren voor de ranking.   

Feit 3: SEO-optimalisatie stopt nooit ✅  

SEO een eenmalige karwei? You wish! Wie blijvend mooie resultaten wilt behalen, moet bij de les blijven. Het algoritme van Google verandert continu en dus moet jij je SEO-inspanningen daarop afstemmen, anders zal je jezelf snel zien zakken op de zoekresultatenpagina. Ga er ook maar vanuit dat je concullega’s niet bij de pakken blijven zitten. 

Daarnaast is Google net een beetje zoals Big Brother – it’s watching you – of toch zeker de activiteit op je website. Blijven updaten, analyseren en optimaliseren is dus de boodschap!

Klaar om te beginnen aan je SEO-avontuur?

Of wil je hiervoor liever de handen in elkaar slaan? Contacteer ons! Een garantie op de eerste plaats in Google kan niemand beloven, ook wij niet. Wat we je wel met zekerheid kunnen zeggen, is dat we maar al te graag ons beste beentje voorzetten om je SEO-strategie te verbeteren of uit te stippelen en jouw positie te verbeteren.  

Deel dit bericht

Onder de indruk?

Laten we samenwerken

051 81 98 66 info@bulletpoint.be