How to: TikTok inzetten voor je bedrijf

Zonder enige twijfel heb je al gehoord van TikTok, het videokanaal dat maar blijft boomen bij een steeds grotere range aan leeftijdsgroepen. De komst van een nieuw socialmediakanaal is niet alleen een leuke nieuwigheid voor de gebruiker, het brengt ook nieuwe opportuniteiten met zich mee voor bedrijven. Daarom zetten we even de grootste voordelen van het kanaal op een rijtje, want ook voor jouw bedrijf kan aanwezig zijn op TikTok een goede zakelijke zet zijn.

Wat maakt TikTok nu zo speciaal?


1.    Video video video


Het wordt al een tijdje van de daken geschreeuwd: deel meer video. Terecht, want het inzetten van filmpjes op sociale media wordt alsmaar belangrijker en steeds meer kanalen shiften hun focus naar videocontent. Aanwezig zijn op hét videokanaal van het moment, valt dus zeker te overwegen als je mee wilt zijn met deze aanhoudende trend.


2.    Super easy 


TikTok is niet alleen het walhalla van video, het is daarbovenop supereenvoudig om videocontent te maken via het kanaal. Je hebt dus geen zotte After Effects-skills nodig, want op TikTok heeft iedereen in een mum van tijd een toffe video gemaakt. Kies je muziekje, neem je video op, voeg eventueel nog een filter of effect toe en hop, posten maar. Let your creativity flow! PS Laat die gepolijste, professionele video’s maar achterwege, want daar houden TikTok-gebruikers net niet van.

3.    Pro-account vs. persoonlijk profiel


Zoals het een degelijk socialmediakanaal betaamt, kan je als bedrijf gebruik maken van een professioneel account. In het geval van TikTok is dat een zogenaamd pro-account, helemaal gratis en eenvoudig aan te maken door iedereen. Het belangrijkste voordeel voor jou: inzicht in je statistieken. Onmisbaar om jouw TikTok-bedrijfsaccount te optimaliseren en te doen groeien.



4.    High engagement focus


Engagement staat bij TikTok op nummer 1. Het algoritme baseert zich op je engagement om je For You page te vullen met aangepaste content die jou boeien. Een godsgeschenk als creator, want daardoor kan je razendsnel een hoop likes en reacties verzamelen. Is je video écht een schot in de roos? Dan is de kans reëel dat je viraal gaat! Het aantal volgers speelt daarin geen rol.

5.    Ook voor 16+


“TikTok is alleen maar voor kinderen en tieners.” Oh no, oh no, oh no no no no no. Niets is minder waar! Naast de jongeren die aanwezig zijn op TikTok, vind je er mensen van alle leeftijden. Dat betekent dat jij er jouw doelgroep waarschijnlijk ook kan bereiken. En waar zij aanwezig zijn, wil jij natuurlijk ook aanwezig zijn. Is influencer marketing belangrijk voor jou? Ook hier goed nieuws: ondertussen zijn de meeste grote influencers op de TikTok-trein gesprongen, wat mogelijkheden biedt voor leuke en interessante collabs.


6.    Adverteren


Pro-accounts krijgen via TikTok for Business toegang tot verschillende advertentieformaten en de mogelijkheid om te targeten op basis van leeftijd, geslacht en locatie. Maar hold your horses: nog niet iédereen kan adverteren op TikTok. Aangezien het kanaal wel steeds meer advertentiemogelijkheden – met mondjesmaat – beschikbaar stelt wereldwijd, zijn we wel in blijde verwachting dat het binnenkort voor iedereen mogelijk zal zijn. 


Hoe begin je eraan?


Net zoals voor elk ander socialmediakanaal moet je ook voor TikTok een goeie strategie opzetten. Welke soort content ga je maken? Wanneer en hoe vaak ga je posten? Waar liggen de grote kansen voor jou? Er komt veel bij kijken, daarom helpen we je graag bij het opstarten van een nieuw socialmediakanaal (of bij het optimaliseren van je bestaande accounts 😉). Zin om erin te vliegen? Neem contact met ons op.

Contacteer ons